Çayeli - Rize

Tvà dagar innan Ramadan besökte jag Çayeli i Rize för att kolla runt lite. Under de senaste veckorna hade jag inte hittat en enda resebyrà i varken Trabzon eller Rize stad som anordnar dagsturer till den vackra sjön Karagöl i  Borçka/Artvin. När jag denna dag strövade omkring pà huvudgatan i Çayeli, en förort till Rize hittade jag äntligen en resebyrà (se nedan) som anordnar dagsutflykter till denna vackra sjö men eftersom mànga resebyràer här inte anordnar dagsutflykter under Ramadan fick jag sà snällt skjuta upp utflykten till nästa sommar 2014. Gjorde mig inte sà mycket faktiskt. Kul att ha nya äventyr att se fram emot nästa sommar. 
 
Denna dag var riktigt behaglig dà det var molnigt och vi slapp den gassande solen. Har aldrig varit mycket för stekande sol och värme. När temperaturen är över 28 grader dà trivs inte jag sà därför är denna delen av Turkiet perfekt. Enda problemet är väl luftfuktigheten men det stàr man ut med när man har sà vackra vyer runt omkring sig. I alla fall idag var det läge att prova pà Rize provinsens berömda kurufasulye (vita bönor). Hade innan fàtt tipset att Lale Lokantası, som ligger pà huvudgatan i Çayeli, serverar fantastiskt god kurufasulye sà där passade jag pà att luncha. För en liten tallrik kurufasulye betalade jag 10tl (ca 30kr) vilket är rätt dyrt i turkiska màtt men det var det värt. Gudomligt gott och har jag vägarna förbi igen sà kommer jag definitivt att luncha här. Godare kurufasulye finns inte. Efter lunchrasten fortsatte jag ner till havet där jag fick till ett par fina vyer med kameran. 
 
 
 
 
 
 
Lite varstans kan man hitta lastbilar som kört fràn Adana och Diyarbakır för att sälja goda vattenmeloner.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Rainbow Alanya:

Hej! Vi vil gerne opleva sortehavskysten, men hvilken tid er bedst at opleve området mellem Rize og Trabzon. Forår (vår) eller efterår (hösten)?

Svar: Den bästa tiden att uppleva dessa platser är mellan maj-oktober dà klimatet är behagligt och skönt. Naturen är dà som vackrast :)
Sofie

Kommentera här: