På tal om bussterminaler......

Vi sitter nu och väntar på bussen vid våran gate. 50 minuter kvar. Jag kom och tänka på alla roliga bussresor jag gjort i Turkiet och jag kan inte sluta le inombords när jag tänker på det totala kaos som kan råda på turkiska bussterminaler men ändå så funkar allt till punkt och pricka. Biljettförsäljare som skriker i mun på varandra "Angara Angaraaaa Angaraaaaa"!!! En och annan hetsig försäljare kommer fram och frågar på mån konstig turkisk dialekt " Nersesüü bayan Gonyaa mı"........och de stora Mercedes Benz bussarna med sina tzzzzz tzzzzzz ljud när de anländer till terminalen. Ni som gjort långa bussfärder förstår vilka känslor som bubblar upp.......att vakna upp nån stans på något dinleme tesisi mitt i Turkiet och inte veta var du är någonstans och genom att titta på de förbipasserande bilarnas registreringsskyltar kan man gissa var man är någonstans.....I Turkiet blir man bjuden på kaffe, te eller andra kalla drycker på bussarna och även bullar och nötter. Det visas även filmer på miniskärmar som är inbyggda i sätena eller på tv-skärmar som är fästa på taket. Jag hoppas det är lika roligt att åka buss i Sverige. Där vi sitter nu är det inget liv och rörelse, bara en tråkig skärm framför oss som visar när bussen ska gå. Kan det inte komma fram en turkgubbe som skriker lite så som man är van vid på bussterminaler? Sverige är stelt och inrutat det vet vi alla men jag är positiv och glad över att vi återigen får träffa päronen för roliga stunder i Sundets Pärla, Skånes vackraste stad Helsingborg! 

Bizim otogarımız morga benziyor yalan mı......,,..



Kommentarer:

1 Cissi:

Ja visst är Helsingborg fint:)

2 Laura:

Haha, du får ta och skrika lite själv och pigga upp folket på bussterminalen! ;)

Även om det är en upplevelse att åka långfärdsbuss i Turkiet tycker jag det kan vara lite stressigt ibland också - speciellt då man vaknar upp alldeles yrvaken och stel i kroppen på någon dinleme tesisi mitt ute i nowhere i beckmörka natten tillsammans med passagerare från femtioelva andra bussar som alla ska hinna på toa och köpa toast och te samtidigt. :) Jag är alltid rädd för att jag ska missa utropet för min buss eller att jag ska gå på fel buss då de alla ser likadana ut där de står uppradade, men hittills har det som tur är inte hänt ! Men visst, absolut mer händelserikt än att åka buss i Sverige eller Finland. :)

Ha det så bra hos dina föräldrar!

PS. Blir det förresten någon mellanlandning i Istanbul på väg till/från Trabzon? :) Träff då kanske?

Kommentera här: