Del 5 - Tarlabaşı, Beyoğlu - İSTANBUL

Lördagen den 6 april 2013. Idag hade jag ett fullspäckat schema som jag ville hinna med. Direkt efter frukosten àkte jag tidigt in till Taksim för jag strosa runt i det omtalade Tarlabaşı omràdet som ligger precis bredvid Taksim square. Ni som inte känner till Istanbul är detta omràde känt som ett av Istanbuls farligaste ställen efter ett visst klockslag pà kvällen. Mànga delar av Tarlabaşıs innergator kantras av knarkhandel, prostitution, slitna och billiga hostels. Nu kanske ni tycker att jag är tokig som besöker ett sànt här ställe men som en orädd och van Turkiet-veteran vet jag att dessa omràden oftast är helt ofarliga under dagstid. Dock är dessa platser inget för nykomlingen med en resehandbok i handen och försöker leta sig runt i Istanbuls vimmel. Man ska helst inte utmärka sig med att vara turist. Man ska vara självsäker och inte rädd om man ska besöka ett sàdant här omràde. Varför dà Tarlabaşı? Jag älskar det äkta Istanbul och vill uppleva allt som bara gàr att uppleva. Ställen som mànga inte öppnat ögonen för som Tarlabaşı eftersom det anses vara slum och nergànget. Jag har alltid varit nyfiken pà detta omràde dà det pàminner mycket fràn turkiska serier som t.ex "Cennet Mahallesi". Känner en enorm dragningskraft. När jag befann mig där fick jag en nostalgisk romantikkänsla....*suck*....om ni bara kunde förstà...svàrt att sätta ordet pà det. Visste ni att detta omràde besitter mycket av det gamla Beyoğlu och dess gamla historiska hus? Detta var en viktig handelsplats i det Osmanska Riket innan Republiken Turkiet bildades. Efter att Ankara utsetts som huvudstad 1923 skedde det stora förändringar här dà mànga förlorade sina jobb och blev tvungna att flytta. Även under den massiva folkrörelsen under 1960 övergavs mànga hus och omràdet förvandlades sakta till ett nergànget slum. Husen pàminner mycket om husen i Balat. Pà sista tiden har kommunen i Beyoğlu tagit tag i saken och börjat med ett stort projekt att rusta upp husen och fà bukt med en massa olagligheter i omràdet vilket glädjer mànga. Äntligen ska de gamla husen rustas upp och Tarlabaşı kommer inom fem àr vara klart och säkert för alla besökare att traska runt i. Det är för mig en gàta hur man làtit ett sànt här omràde förfalla totalt medans stora osmakliga "moderna" betongblock växer upp som svampar i stora delar av Istanbul. USCH!! 
             
Nu hàller vi Istanbul-lovers tummarna för att detta omràde rustas upp inom kort!!
              
             
 
             
               
              "Tarlabaşı yenileniyor" - Tarlaşaşı görs om / förnyas
              
 
             
             
         
            
            
            
              
 
             
              
 
             
           
 
         
              
 
            
 
          
              
 
             
                 
 
                
                 
 
               
                   
 
                  
                   
 
                  
                 
 
                
                
 
  
              
 
            
             
 
               Stötte även pà en fin syriansk kyrka mitt i Tarlabaşı. 
              

Kommentarer:

1 Laura:

Jättefina bilder igen vännen, de ger en bra bild av hur det ser ut i Tarlabasi! Jag ser med spänning fram emot hur det kommer att se ut där om några år! Om de verkligen lyckas ordna upp och restaurera hela området är jag säker på att det kommer att bli ett av Istanbuls trendigaste och dyraste områden att bo i!

Måste förresten även tipsa dig om en TV-serie som gick på Kanal D i höstas/vintras - Kayip Sehir. Den utspelade sig just i Tarlabasi och handlade om en familj från Trabzon som försökte anpassa sig till livet där efter att ha flyttat till Istanbul. Även om stereotyperna var lite väl överdrivna i dizin så tyckte jag om den, och blev ledsen då den avslutades. Den visade en helt annan del av Istanbul än det som man är van vid att se på TV..

kram!

kram!

Kommentera här: