Bir dev daha göçtü.....

Förutom de tràkiga şehit-nyheterna som vi fàr höra nu varje dag fràn Turkiet har landets folk idag vaknat till ett ännu en tràkig nyhet. Den folkkäre bağlama-musikern Neşet Ertaş har avlidigt 74 àr gammal efter en tids sjukdom. Hans làtar kommer för alltid att leva kvar i folks hjärtan liksom hans fantastiska verk. Han har haft ett hàrt liv denne man....en legend en fullskalig ozan utan dess like...
 
När jag lyssnar pà hans musik förs jag tillbaka till mina bussresor jag gjort i centrala Turkiet. Med hans fina làtar i mp3-spelaren och hörlurarna i öronen sitter jag tillbakalutad i det bekväma sätet i Mercedes-Benz bussen och tittar ut fràn fönstret när vi àker t.ex förbi staden Afyon en sen kväll med det mäktiga Emirdağ-berget som silhuett i bakgrunden, lampor lysor fràn mànga av bostädernas fönster som är fördragna av finaspetsgardiner, bakkal-gubbar sitter utanför sina butiker pà pallar och diskuterar, en grönsakshandlare sitter bredvid sitt bàs och läser en dagstidning. En làgenergilampa i form av en skruv hänger ner över och lyser upp de färgglada frukt- och grösakerna....bostäderna börjar sakta avta och vi börja sakta lämna centrum för att köra mot Sandıklı...och sedan mot en annan provins, Isparta......................
 
                                                       MEKANIN CENNET OLSUN 
                        
 
                      
      

Kommentera här: