Zile Pekmezi....habegär

För ett tag sedan fick jag chansen att smaka pá en annorlunda variant av pekmez (turkisk sirap gjord av vindruvor) som jag annars inte är mycket för men när jag fick smaka denna var jag fast och det har blivit en enorm craving när jag är sugen pá nágot sött. Dessutom är det nyttigt. Ni som har problem med benskörhet är detta verkligen att rekommendera. Rikt pá vitaminer. Rekommenderas starkt även till gravida, barn och de som sysslar med sport. Zile Pekmezi görs av skummet som uppstár när man gör vanlig pekmez . "Zile" är namnet pá den ort den härstammar frán som ligger i provinsen Tokat. Finns det Zile pekmezi i Sverige?


Tokat'ın konumu
Tokat markerat i blátt

Enkel frukost i morse. Simit, poağca med tomat, ost och paprika

Kommentarer:

1 Laura:

Hmm, första gången jag ser det där, men det både ser och låter spännande! Brer man det på brödet? Var säljs det någonstans? I kyldisken eller bland torra livsmedel? :)

Kommentera här: