En underbar dag i Hamsiköy

I lördags var det dags för match igen. Vi vann hemma mot Karabükspor med 3-1. Första halvlek var en katastrof men sedan vaknade vi till. 3 màl av Burak Yılmaz. I morgon kväll väntar franska Lille pà hemmaplan och det kommer att bli full fräs pà läktarna. Jag kommer naturligtvis vara där.

Det har hänt en hel del de senaste dagarna mina vänner i Rize har haft ett helvete pga av översvämningarna i där och kommunen jobbar nu för fullt med att röja undan pà gator och hjälp har skickats fràn bla Trabzon och Artvin. Skadorna är enorma men tur har de flesta försäkring som täcker. Detta är nàgot provinsen Rize fàr stà ut med varje àr. Turkiets mest regndrabbade omràde.....men ocksà en av Turkiets vackraste provins med sin bedàrande natur.

Jag bestämde mig för att àka upp till Hamsiköy för att komma bort fràn staden en stund. Hade en underbar eftermiddag där, njöt av höstvindarna och àt supergod sütlaç.


Ögonblicket jag väntat pà. Att fà skàda de vackra höstkrokusarna (vargel / vargit çiçeği) som är sà speciella för nordsvästra Turkiets högplatàer. Pà väg mot Hamsiköy fick vi skàda detta ögongodiset här nere. Tänk er en enorm gräsmatta full med krokusar. Vackert. Önskar att jag hade en systemkamera för att ta skarpa bilder pà närmare hàll.









BILDER FRÀN HAMSİKÖY İ MAÇKA FÖRORTEN TILL TRABZON



































Kommentarer:

1 Betül:

Hej Sofie!



Jag läste litegrann i ditt blogg och fann det väldigt intressant. Måste bara säga Gud sååå trevligt! :-) Jag är själv turkiska som är född och uppvuxen i Skåne, en Malmöit :-)Det är verkligen kul och höra att det finns Svenskar som bor i Turkiet och framförallt i Trabzon.Så intressant.Ja svartahavskusten är verkligen Turkiets paradis. Jag är folkdanslärare i en Turkisk förening och undervisar horon danser från Trabzon. Tänkte på det när jag såg bilderna längst upp i sidan med kemence och horon.Visst har dem fantastisk dans kultur ? Jag har alltid varit förtjust i deras kultur.Är verkligen glad för din skull som bor i Turkiet.Har haft funderingar att flytta till min hemstad Istanbul men är lite osäker för det kan inte vara så lätt i med att jag är född i Sverige. Det är ett stort steg. Så hatten av för dig Sofie är verkligen imponerad. Varma glada hälsningar från Skåne :-)

2 zeynep:

åhhh så fina bilder, saknar alltid turkiet när duvisar bilder på husen och människorna, fina bilder på dig men ingen på t?? :D

3 Pia Tekin:

Så fina bilder - jättekul att få se dessa glimtar från norra Turkiet!

4 Måd:

Hej, för tre år sedan var jag i trakterna runt Trabzon o Artvin. Även platser som Yusufeli och Ayder, ett underbart och speciellt område.

Kommentera här: