İsmail Türüt - Can Pazarı


Hjälpsändningar fortsätter att strömma in till staden Van fràn hela Turkiet. Kommunhusen i de flesta provinser ordnar lokaler där man kan lämna in kläder, mat och annat till de drabbade som sedan skickas vidare med lastbilar och delas ut. Jag var själv och lğamnade en stor bag med kläder och mat i kommunhuset i Trabzon igàr och det var överfullt. Min insants kanske inte hjälper mànga men jag hoppas att det värmer nàgon människa i, alla fall. Mànga av er som har turkisk TV kanske hade möjligheten att se att ordnades en organisation kallad "Van için tek yürek" (Ung. Enat hjärta för Van)  i bla ATV och ett par andra kanaler och det samlades in enorma summor pengar som ska gà till att àteruppbygga Van och hjälpa de drabbade.
Jag vill ocksà passa pà och varna för den billiga propaganda som cirkulerar pà vissa extrema "Anti Turkiet" sajter om att ingen hjälp nàr till Van, bara för att det bor kurder i Van sà skickar Turkiet ingen hjälp osv osv ni vet the same bullshit as usual. Man har även ockuperat byggnader runt om i vissa länder i Europa och hängt upp Apo-flaggor. Kommer inte gà in pà nàgra större detaljer för vi vet ju redan vad avsikten med detta är. Att förstöra freden och samhörigheten mellan turkar och kurder bara för att en liten grupp lever i en "utopi"...neyse.
Den hjälpsamhet bland Turkiets folk har àterigen bevisats efter jordbävningen i Van. Sedan att det finns extrema grupper fràn bàda hàll är sorgligt men majoriteten vill leva sida vid sida som brödrar och systrar som alltid i ETT land. Türk-kürt kardeştir! Türkiye bölünmez bir bütündür!

Denna musikvideo gjorde Ismail Türüt efter jordbävningen som inträffade den 19 augusti 1999 i nordvästra Turkiet där över 17000 människor fick sätta livet till. 

                                                     MARMARA DEPREMİ 19 AĞUSTOS 1999

                    
                                                    İsmail türüt Can Pazari-Klip - Video İzle




I lördags var jag ju med och demostrerade sà den historian kommer upp imorgon med bilder.                    

Kommentarer:

1 Anonym:

Tånk om jag kunde lämnat allt jag har skulle vilja men det går ju inte. Visst hjälper de du lämnade om alla ger något små bäckar...

2 nesrin:

Jag hatar verkligen folk som säger att alla kurder i Turkiet är som PKK men det är de inte. Det finns bara som du säger en grupp som är det :(

Hur mycket samlade man in egentligen när kanalerna slogs ihop för att samla in pengar?

3 Sussie:

Jag tycker att det skrivs väldigt lite i svenska tidningar om det som händer i Turkiet...

Kommentera här: