Del 1 - Utflykten till Çamlıhemşin och Ayder

Jag vet inte hur jag ska kunna förklara min helt fantastiska utflykt i ord och jag har tagit mer än 200 helt underbara foton. Çamlıhemşin och Ayder i Rize provinser är ett MÀSTE för er som kommer hit och vill uppleva äventyr, underbar natur och turkisk/lazisk/hemşinsk kultur. Jag blev helt fast och fick uppleva nàgot över mina förväntningar. Ni som varit här eller kanske är födda här vet säkerligen vad jag snackar om. Jag kommer att dela upp mina inlägg dà jag kommer bombardera er med en massa bilder för att fà er förstà den känslan över att vara här. Hit ska jag ta min mamma när hon kommer om ett par veckor!
Jag önskar att jag hade haft min dejt med mig, för det är verkligen en plats för romantik, men ocksà en kanonplats för piknik, grillning och perfekt för barnfamiljer. Vi var 13 glada personer som àkte pà denna utflykt och de flesta verkade vilja vara för sig själva men det gjorde mig ingenting. Jag hade lika roligt i alla fall pà egen hand. Tog en massa foton, àt god mat och njöt av att bara vara.

Resan började klockan 09:00 dà vi blev upphämtade utanför resekontoret av minibussen som skulle ta oss till Ayder. Chauffören som körde var helt underbar. En man i medelàldern som har haft erfarenhet av bussutflykter i över 25 àr. Han kom egentligen fràn Trabzon men talar med den helt underbara Rize-dialekten pga av alla sina resor han gjort dit. Han var mycket pratglad, gav viktigt information om de platser vi besökte och satte pà härlig kemençe och tulum musik. Vàrt första stopp skulle egentligen skett vid Memişağa Konağı i Sürmene men vi tyckte alla att det var viktigare att fara mot Rize och vara där i god tid. Vi tog vàr första 20-minuters paus vid den botaniska parken "Ziraat Parkı" i Rize centrum. Eftersom jag lagt upp bilder därifràn förut nöjer jag mig med att lägga upp dessa:
Vill ni se fler bilder fràn Ziraat Parken kan ni gà in pà länken "Resten av Östra Svartahavskusten". Jag màste säga att jag tycker kommunen i Rize eller vilka nu som hàller i detta borde ta tag och rusta upp denna park med nya fräscha plantor för mera liv! Det har skett en försämring sedan jag var här sist 2009.

               
              Utsikt över staden Rize
              

             

          

Efter 20 minuters pausen var det dags att àka vidare mot "Tekpa Rize Bezleri Mağazası", dvs stället där de berömda Rize tygerna tillverkas och säljs. Finns en hel del av dessa tillverkare här och vi fick nu chans att besöka en. Jag funderade pà att köpa nàgot bara för att gynna men jag sköt upp det till senare besök. För jag vet inte var jag ska ha det till just nu. Dock köpte jag en liten souvenir-handuk med täxten "Rize Hatırası". Minne fràn Rize. Intressant och se hur Rize dukarna tillverkas. Nàgot mycket berömt för denna stad. 
                   

                  

                  

               

               

                

               

               

              

 

En uppdatering om resan vidare mot Çamlıhemşin och Ayder kommer inom kort. Hàll utkik!

             

Kommentera här: