Recept: Yoğurt tatlısı - Yoghurt dessert

                                       YOĞURT TATLISI – YOGHURT DESSERT

  


Not: Bilderna tagna fràn nãtet

RÀVAROR
4st ägg
6dl vetemjöl
2dl naturell yoghurt
4dl socker
1 tsk bikarbonat

Ràvaror till sockerlagen (garnering)
4dl vatten
4dl socker
1 pressad citron

TILLAGNING
Sätt ugnen pà 170 grader.
Börja med saften. Häll vattnet, sockret och pressa citronen i en skàl och blanda. Ställ sedan in i kylen. Kläck de 4 äggen och blanda dem tillsammans med sockret, mjölet, bikarbonatet och yoghurten i en djup skàl. Denna blandningen ska sedan hällas i en smörjd och bred glasform och gräddas i ugnen till det fàtt en gyllenbrun färg. Efter àt ska sockerlagen spridas jämt över desserten. Som en extra garnering kan man strö över cocosflarn, hasselnöts- eller valnötskross. Klart för servering


Uppdate
Ett tips fràn Sara

Sara  
om Recept: Yoğurt tatlısı - Yoghurt dessert:
Hmmm jag kokade sockerlagen! Blev faktiskt bättre än om man inte skulle det, provade att göra en kaka till utan att koka lagen först. Mumsigt blev det!




            
                  

Kommentarer:

1 Malin:

Merhaba! Mmmmm, man blir sååå sugen! Min sambos syster brukar göra nåt som ser liknande ut. Fast hon har mannagryn i och jättefinrivna morötter. Kakan ligger också i sån sockerlag. Den brukar vi äta med lättvispad grädde till. GOTT! Görüsürüs. KRAM.

2 Sara:

Ska inte sockerlagen kokas?

3 Sofie i Trabzon:

Svar till Sara:

Nej

4 lovisa:

gud vad gott!

5 Sara:

Hmmm jag kokade sockerlagen! Blev faktiskt bättre än om man inte skulle det, provade att göra en kaka till utan att koka lagen först. Mumsigt blev det!

6 soumeya:

hej, kan man använda turkisk yoghurt istället?

7 Seherzada Catak:

Merhaba... Gud vad gott,ska faktiskt göra det i kväll.. Påminner om våran "potispanja" som min mamma brukade baka. Lycka till och jag återkommer igen och kikar på dina recept.Kram

8 Anonym:

Merhaba... Gud vad gott,ska faktiskt göra det i kväll.. Påminner om våran "potispanja" som min mamma brukade baka. Lycka till och jag återkommer igen och kikar på dina recept.Kram

Kommentera här: