Förberedelser...

Sitter just nu pà A:s jobb och uppdaterar bloggen. Mamma kommer nu pà lördag. Klockan 19:15 landar hon i Trabzon *längtar*  sà jag har en del att förbereda. Boka lite utflykter och annat. Hade tänkt ta med henne till Ayder högslätten i Rize. En oförglömlig upplevelse men vi fàr se hur vi lägger upp veckan hon är här.

De senaste dagarna har jag haft fullt upp med att baka och städa. Vädret har varit fràn och till med regn och àska. Temperaturen ligger stadigt runt 24-25 grader och jag hoppas pà bra väder nu när mor kommer.

Uppdaterar igen pà fredag förhoppningsvis

Kommentarer:

1 Jessica Ebbhagen Yaman:

sv: tycker det låter väldigt konstigt att de skulle ha olika system för olika delar av Turkiet. Det är samma regelr i istanbul och ankara som i alanya, så varför annorlunda i Trabzon?

Som ogift med blå bok måste du ha 5 år totala stämplar för att bli turkisk medborgare. Som gift 3 år i boken sedan du gifte dig. Detta är uppgifter jag fått från turkiska polisen via mail och de visste inte i vilken del av Turkiet jag befann mig.



Nej jag är inte Turkisk medborgare ännu, vi gifte oss för 2 år sedan och jag visste inte om reglerna om visumboken förrän förra året. Så jag har nu två år innan jag kan bli turkisk medborgare. Jag ser fram emot denna dag, då jag då kan börja arbeta utan arbetsvisum, tillstånd, kan plugga om jag vill, rösta, slippa ansöka om visum osv. Livet kommer bli enklare.



Jag har inte stött på några problem med att ansöka om blå boken, förutom otrevliga poliser. Men sitter man på ett kontor dagarna i ända kanske man blir sån ;)



Hoppas allt e väl med er. ha en bra dag

2 Laura:

Vilken linsvätska använder du förresten? Jag använder Solo Care Aqua och den är ungefär lika dyr i Finland som Turkiet. 360 ml kostar 14 euro i Finland medan 240 ml kostar 20 TL..

Kommentera här: