Recept: Etli Mantı - Turkisk ravioli med köttfyllning

Rættelse:  I mitt förra matrecept angaende de turkiska "sigara böreği" - filodegsrullarna sa var det en del som skrev till mig att det svenska namnet för "yufka" ær inte smördeg utan det ska vara filodeg. Jag ber om ursækt för detta misstag. Tack alla ni som tillrættavisat mig!



Idag hade jag tænkt ge mig pa en matrætt som ær mycket omtyckt i Turkiet næmligen "Etli Mantı", pa svenska turkisk ravioli med köttfyllning. Jag tyckte ravioli passade bæst som benæmning pa det turkiska namnet men behövs det en rættelse sâ hojta till :) Denna rætten kommer fran staden Kayseri, i centrala Turkiet. Ni som varit i Kappadokien vet att denna stad ligger rætt sâ næra denna turistattraktion. Kanske har ni redan smakat pa denna matrætt da ni varit dær.
Dessa turkiska raviolis "mantı" kan man æven köpa færdigförpackade i de flesta supermarkets, dock vet jag inte om de finns tillgængliga hemma i Sverige men man kan göra dessa sjælva. Det ær besværligare men betydligt godare dâ det blir færskare. Det finns hur manga beskrivningar pa hur man kan tillaga denna rætt. Olika sorters fyllningar m.m men jag kör med den klassiska. Hær kommer en komplett beskrivning pa hur man tillagar denna rætt

                           ETLi MANTI - TURKISK RAVIOLI MED KÖTTFYLLNING

   


Not: Bilderna tagna frân internet


RÂVAROR
4 normalstora vattenglas med sâllat mjöl
2 st ägg
125 gr vanligt smör (ej margarin)
250 gr köttfärs (nöt)
1 st liten kvist persilja
1 st liten gul lök
1 st matsked tomatpuré
2 normalstora vattenglas med turkisk naturellyoghurt
Salt (efter smakbehov)
Turkisk rödpeppar (Kırmızı toz biber)
Svartpeppar
2 st stora Vitlöksklyftor

TILLAGNINGEN AV NÖTFÄRSEN
Tillsätt den finhackade löken, persiljan, saltet (efter smakbehov), svartpepparn och rödpeppar (efter smakbehov) i nötfärsen och knâda tills allt blandats in ordentligt.

TILLAGNINGEN AV SÂSEN
Smält smöret i en liten kastrull. Tillsätt sedan tomatpurén en tesked rödpeppar, en tesked salt och ett halvt teglas vatten. Rör serdan om i ungefär 2 minuter (Man kan ocksa tillsätta en köttbuljongtärning om sâ önskas)

TILLAGNINGEN AV RAVIOLIN OCH YOGHURTEN
Strö mjölet pâ ett bakvänligt ställe som t.ex matbordet eller diskbänken. Kläck sedan de 2 äggen pâ mitten. Strö över ett par teskedar salt. Häll sedan över ett glas vatten och börja arbeta tills det blivit en deg som man kan behandla (var försiktigt med vattnet och häll pa medans du knâdar, ett-tvâ vattenglas bör räcka). Kavla sedan ut degen sa att den blir ungefär 2mm tunn. Skär sedan degen i 2cm stora fyrkanter. I dessa fyrkanter fyller du sedan pa med ytterst lite av den färdigblanade nötfärsen och fäster sedan ihop kanterna med varandra (se bild nedan) 
                                         
Sedan när alla raviolin ær "ihopknutna" ska de läggas i en kastrull med kokande salt vatten och koka tills deglukten gâtt bort och de inte blivit för hârda (känn efter emellanât). Ta sedan bort kastrullen frân spisen och tillsätt en glas kallt vatten vilket gör att bitarna blir lite större och sjunker mot botten. Häll sedan över raviolina i en sil tills vattnet runnit ut och finfördela portionerna pa tallrikar eller pa ett stort fat. Krossa vitlöksklyftorna och blanda dem i yoghurten. Häll sedan yoghurten över portionerna och till sist kryddsâsen. Klart för servering.

                                   SMAKLIG MÂLTID - AFiYET OLSUN


Kommentarer:

1 Laura:

Jag älskar manti, men är nog för lat för att själv göra mantin, så jag köper färdigt och fyller dem bara. :) Min lillasyster som annars tyckte att allting som hon smakade på här var "för starkt" så älskade manti! :)



kram!

2 Anna:

ÄNTLIGEN hitta jag till en bra sida med GOD turkisk mat! Kan du inte tipsa om några goda röror? kryddning till kött och goda kakor.. fortsätt denna blogg!!! perfekt:)

Kommentera här: