Behöver hjälp av er företagare!

Jag har ett svart dilemma hær pa jobbet som jag vill dela med mig. Jag behöver kloka tips fran er som jobbar pa ett företag som haller pa med handel, export och import. Jag skulle bli enormt tacksam för alla tips.

Det ær oftast inga prpblem med att förhandla om priser med vara utlændska kunder. Vi förhandlar fram acceptabla priser som ska gynna oss bada men nar det kommer till betalningssættet da lâser det för oss. Det absoluta sækraste betalningssættet ar Remburs, pa engelska Letter of Credit, och vi föredrar Confirmed and irrevocable L/C men de flesta köpare vægrar anvænda denna typ av betalningssætt da de tycker att det blir för dyrt för en lastbil / container och de
 vill hellre köra med CAD (Cash Against Documents) eller DA (Cash Against Acceptance), vilket för oss ær helt oacceptabelt med nyværvade kunder som man inte kænner ordentligt. Med ordrar pa över 100.000 $USD behöver man ett  riskfritt betalningssætt. Betalningsförskott ær det ingen som accepterar förutom vara förra italienska kunder. Man fragar efter kanske 40 eller 50% i förskott (in advance) men det brukar inte heller vara populært. Det finns sa otroligt manga lurendrejare dær ute med falska web-sidor och allt sa man maste vara pa den sækra sidan. Vi

Det har æven last sig med var algeriske kund just nu pga betalningssættet. Han vill köra DA - 60 days (betalning 60 dagar efter att ha fatt alla korrekta dokument) men vi æltar pa med remburs 60 dagar (Confirmed and irrevocable Letter of Credit 60 days).......

Tips fran er som jobbar med handel export - import och som suttit i samma sits som jag gör nu vore snællt och jag blir er evigt tacksam. Den ekonomiska krisen förværrar allt och vi liksom manga andra kæmpar pa sa gatt det gar. Ni som har erfarenhet skicka gærna ett mail till [email protected]
Era erfarenheter ær guld væra da det ær första gangen pa manga ar inom handel som jag stöter pa nagon sadant hær

                                              

Kommentera här: