Ny frekvens

Nær jag kom hem i mandags kvæll och skulle sætta pa nyheterna pa TV:n mærkte jag att det var nagot fel. Jag fick inte in en enda turkisk kanal, förutom de europeiska. Det stod "Sinyal Yok", dvs ingen signal, och jag började fa stresspanik da jag alltid tænker det værsta, att parabolen maste ha sackat. Jag trodde först det var pga av att vædret var sa disigt ute att ingen signal kunde upptas. Jag fick ingen ordentlig sömn den natten da jag hela tiden hade drömmar om anfallande paraboler och satelliter som försökte bita och æta upp mig (sinnessjukt?) och klockan 05:30 igarmorse steg jag upp och började vicka och dra i parabolen pa min balkong som var stenhart igenkilad. Ibland brukar jag vara rætt morgonpigg, gar upp dricker ett glas te och kollar pa nyheterna me jag blev rætt irriterad pa allt men lugnade ner mig, beslöt mig för att ta min digitalbox till jobbet sa att nagon klok kunde ta nagon titt pa den. Nær jag var pa vag till jobbet fick jag reda pa av min granne och killen som jobbar i bakkalen (minimarketen) att man i hela Turkiet skiftat nan frekvens sa att alla nu maste mixtra med sina digitalboxar för att fa in kanalerna igen.
Tur som var finns ju Adem, var bokföringschef hær pa jobbet, som ær expert pa allt elektroniskt. Han fixade det pa ngn timme med hjælp av chefens TV och antenn hær pa jobbet. Nu har jag fatt in kanalerna igen, förutom turkiska Atv, men jag maste sætta dem i ordning sjælv vilket jag gjorde igarkvæll. Gissa om jag pustade ut för jag trodde innan att jag skulle bli tvungen att montera ner hela parabolskrællet igen men tack och lov var det bara digitalboxen som behövdes programeras om. Herregud, vilka i-landsproblem man har! Skönt att ha det gjort i alla fall

                                                                                                         





Kommentarer:

1 Laura:

Vi blev också lite förvånade då vi märkte detta, men så satt vi en hel natt och letade upp alla kanaler och ordnade dem, men nu är en del av dem borta igen! Till exempel Powerturk, till mitt stora förtret, eftersom jag alltid brukar ha på den kanalen då jag pysslar med något hemma. :S

Kommentera här: