Hasselnötsæsongen har börjat


Jag ha blivit erbjuden att följa med och plocka hasselnötter vid en odling en bit hærifran men jag har tackat nej pga av att jag inte vill ta risken och bli biten av fæstingar i onödan. Turkiet (speciellt de centrala delarna av landet) har haft stora problem med hjærnhinneinflammations sjukdomar orsakade av fæstingbætt i aratal och bara i ar har över 50 mænniskor dött pga fæstingar. Trots stora projekt om fæstingbett, hur man handskas med att fa bort dem ær det svart att fa folk att inse hur allvarligt det ær att besöka sjukhus direkt efter man blivit biten.
Læste en tragikomisk artikel hæromdagen om en man som blivit biten av en fæsting i pungen och pga att han tyckte det var skæmmigt besökte han inte sjukhus, det blev hans död. Inte direkt ett roligt sætt att dö pa.



Bilder tagna fran internet. Visar skörd och torkning av turkiska hasselnötter.
De bæsta hasselnötterna finns i de regionerna jag bor i, stæderna Trabzon, Giresun och Ordu
(Finns æven i trakerna kring Sakarya/Düzce provinserna næra Istanbul men de ær inte av samma kvalitet)

Kommentarer:

1 Emma Simsek:

varsågod :)

jag antar att jag inte är den enda som har saknat youtube :)

Kommentera här: